Záverečná správa z realizácie projektu:
“So zvieracími kamarátmi nám to ide lepšie”
- Rozvíjať sociálne a komunikačné zručnosti detí cez prácu v skupinách a cez interakciu s psíkmi,
- Budovať empatiu a citlivosť k zvieratám a prírode, čo pomáha deťom lepšie vnímať potreby druhých a formovať pozitívne vzťahy. Projekt sa realizoval počas desiatich prázdninových dní v mesiacoch júl a august.
Program zahŕňal široké spektrum aktivít, ktoré mali za cieľ posilniť vzťahy medzi deťmi, podporiť kontakt so zvieratami a prehĺbiť ich vzťah k prírode:
- Canisterapeutické stretnutia: Pravidelné aktivity s terapeutickými psíkmi, kde deti mali možnosť kontaktovať sa s nimi, učiť sa, ako sa o nich správne starať, a rozvíjať empatické zručnosti.
- Kreatívne dielne: Počas niektorých dní sme organizovali dielne, kde deti vyrábali hračky a drobné predmety pre psíkov v útulku. Táto aktivita podporila ich kreativitu a učila ich zodpovednosti a empatii voči zvieratám.
- Návšteva veterinárnej kliniky: Deti mali možnosť vidieť, ako sa odborníci starajú o choré a zranené zvieratká, čo prispelo k ich lepšiemu pochopeniu starostlivosti o zvieratá a ich potrieb.
- Návšteva záchrannej stanice v Zázrivej: Deti sa naučili o dôležitosti ochrany voľne žijúcich živočíchov a vnímali dôležitosť zodpovedného správania sa voči prírode.
- Prechádzky pri rybníkoch: Súčasťou programu boli aj vzdelávacie prechádzky pri miestnych rybníkoch, kde deti získali vedomosti o ekológii a čistote vody, čo podporilo ich environmentálnu výchovu a kontakt s prírodou.
Každý deň v centre zahŕňal aj pohybové aktivity a hry, ktoré deťom pomohli uvoľniť sa a zároveň rozvíjať spoluprácu.
2. Výsledky a hodnotenie
Projekt splnil očakávania a naplnil stanovené ciele. Konkrétne výsledky zahŕňali:
- Rozvoj sociálnych zručností a spolupráce: Deti sa učili komunikovať, spolupracovať a rozumieť potrebám druhých, čo bolo podporené skupinovými aktivitami a interakciou s psíkmi.
- Posilnenie empatie: Po kontakte so zvieratami prejavili deti väčšiu citlivosť voči potrebám ostatných a lepšie vnímali odlišnosti medzi sebou.
- Väčšia vnímavosť k prírode a ekológii: Návštevy v prírode a vzdelávacie aktivity rozšírili vedomosti detí o ochrane životného prostredia.
- Pozitívna spätná väzba: Rodičia vyjadrili spokojnosť s aktivitami a pozitívne hodnotili pokrok svojich detí v komunikácii a empatii.
3. Výzvy a poučenia
Pri realizácii projektu sme sa stretli s výzvami, medzi ktoré patrili:
• Organizácia prepravy detí na vzdialené miesta ako veterinárna klinika či záchranná stanica, čo bolo náročné z hľadiska logistiky.
• Počet dobrovoľníkov: Počas niektorých dní bol obmedzený počet dobrovoľníkov, čo zvýšilo nároky na koordináciu. Toto sme riešili flexibilným plánovaním aktivít a rozdelením úloh medzi dobrovoľníkov.
4. Návrhy a odporúčania pre budúcnosť
Do budúcnosti odporúčame:
- Zapojiť viac dobrovoľníkov a školených terapeutov, aby sa mohli lepšie rozložiť povinnosti a zvýšiť počet detí, ktoré sa môžu zúčastniť.
- Zabezpečiť viac dopravných prostriedkov pre aktivity mimo centra, aby bola organizácia prepravy jednoduchšia.
- Pridať ďalšie vzdelávacie témy o prírode a ekológii, napríklad v spolupráci s ochranárskymi organizáciami, aby deti mohli viac porozumieť dôležitosti ochrany prírody.
Táto správa dokumentuje realizáciu projektu a pozitívny dopad, ktorý mal na rozvoj detí. Na základe výsledkov môžeme potvrdiť, že aktivity prispeli k rozvoju dôležitých životných zručností a záujmu o starostlivosť o živé bytosti a prírodu.
MVDr.Dana Palušová
zakladateľka Detského centra Havino
J.Milca 42,01001, ŽILINA
centrum.havino@gmail.com
tel. 0903 767 552
https://detskecentrumhavino.sk